Wat is hybride werken en hoe faciliteert IT het?

29 oktober 2021 | ICT-oplossingen,

Dacht je dat thuiswerken een tijdelijk fenomeen was? Dan kom je bedrogen uit. Veel werknemers stellen de mogelijkheid om grotendeels plaats onafhankelijk te werken zeer op prijs. Tijdens de coronacrisis zagen we al dat thuiswerken geen negatieve invloed heeft op de productiviteit. Sterker nog, het stelt medewerkers in staat om de regie over hun eigen werkzaamheden te voeren en maakt samenwerken en communiceren op afstand makkelijker dan ooit.

Wat is de digitale transformatie?

De digitale transformatie van je bedrijf zorgt voor een ware revolutie van je bedrijfswerkzaamheden. Handmatige processen worden gedigitaliseerd, intelligente technologieën worden geïntegreerd zodat data slim ingezet kan worden en aan medewerkers wordt geleerd om de potentiële voordelen van de digitale transformatie maximaal in te zetten. Een van de voordelen die medewerkers direct kunnen gebruiken is hybride werken.

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat mensen deels thuis en deels op kantoor werken, wat mogelijk gemaakt wordt door de digitale transformatie. Ze bezoeken het kantoor in de regel nog maar enkele keren per week en doen de rest van hun werk thuis of op een andere plek naar keuze. Het blijkt namelijk dat we, deels door de zegeningen van de digitale transformatie, veel werkzaamheden eigenlijk overal kunnen doen.

Wat is hybride werken?

Samenwerken aan en in documenten, toegang hebben tot een volledig applicatielandschap of overleggen en vergaderen via bijvoorbeeld Microsoft Teams of Cisco Webex: het kan allemaal. Het hybride werken vergroot dus uiteindelijk onze werk gerelateerde keuzemogelijkheden in tijd en locatie. Het leidt ook tot een andere indeling van de werkweken.

Betekent dit dat het kantoor iets uit het verleden wordt? En dat u die gezellige conversaties of productieve fysieke overlegmomenten met uw collega’s voortaan moet missen? Arbeidsexperts verwachten van niet. Voor het kantoor blijft ook in de hybride toekomst een belangrijke plek weggelegd.

Het kantoor als ontmoetingsplek

Het fysieke kantoor gaat zich waarschijnlijk steeds meer ontwikkelen tot een ontmoetings- en verbindingsplek. Soms is het gewoon nodig om even met elkaar rond de tafel te zitten en elkaar in de ogen te kijken. Het kantoor van de toekomst is vooral een plek om energie en inspiratie op te doen. De meerwaarde van het kantoor verschuift van het aanbieden van een werkplek naar een ruimte waar mensen samenwerken, verbinden, kennis delen en netwerken. De focus komt dus veel meer te liggen op de wensen van de gebruiker.

Hoe faciliteer je het hybride werken?

Hoe faciliteer je het hybride werken?

Er zijn een aantal zaken die belangrijk zijn:

  1. Gebruiksvriendelijke techniek
    Techniek is key in dit verhaal. Zorg dat deze gebruiksvriendelijk en laagdrempelig is en tegenmoetkomt aan de behoeften van je werknemers. Er is niks vervelender dan falende systemen of niet werkende applicaties.

  1. Benut de Cloud
    De Cloud biedt volop mogelijkheden om medewerkers altijd en overal toegang te geven tot de juiste data, documenten en applicaties. Informatie delen en (samen)werken aan documenten was dankzij oplossingen als Teams en SharePoint nog nooit zo makkelijk.
  2. Fysieke ontmoetingen zijn cruciaal
    We blijven behoefte hebben aan sociale contacten, hoe aantrekkelijk buiten de deur werken ook is. Fysieke ontmoetingen zorgen voor het teamgevoel en motivatie. Organiseer een brainstormsessie op kantoor, een gezamenlijke lunch of een workshop om je medewerkers bij elkaar te krijgen.
  3. Zorg voor een goede connectiviteit
    We werken steeds meer datagedreven. Dit betekent dat we strategische beslissingen nemen en bedrijfsprocessen inrichten op basis van inzichten die voortkomen uit harde data. Zo’n datagedreven werkwijze vereist wel een goede connectiviteit om de data snel op de juiste plek te krijgen.
  4. Denk aan veiligheid
    Het hybride werken brengt ook nieuwe veiligheidsuitdagingen met zich mee. U krijgt namelijk te maken met meer externe gebruikers en apparaten binnen het netwerk die toegang vragen tot data. Bovendien heeft u ook minder zicht op wat gebruikers doen als ze vanuit huis in plaats van op kantoor werken. Installeren ze altijd de laatste veiligheidsupdates op hun apparaten? Openen ze geen verdachte bijlagen? En versturen ze belangrijke informatie en documenten altijd via een beveiligde verbinding?

Wij bij Tredos faciliteren het hybride werken met de volgende oplossingen:

Meer informatie?

Wil je meer weten over het hybride werken en de oplossingen die Tredos levert voor het faciliteren van deze werkvorm van de toekomst? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Meer informatie of vragen? Jordi staat je graag te woord!

Jordi van Essen
Directielid

Tel: 088 - 622 20 02
Mail: j.vanessen@tredos.nl

Meer informatie?

Meer interessante blogberichten

Beveiliging   ICT-oplossingen   

Flexibel werken: allemaal leuk en aardig … maar hoe zit het met de veiligheid?

Met deze tips maak je de juiste keuze.

ICT-oplossingen   

Flexibel werken: De sleutel tot werkplezier en balans tussen werk en privé

Ruim 40% van Nederland werkt weleens thuis. Hoe draagt het bij aan werkgeluk én waar moet je op letten?

ICT-oplossingen   

Waarom wij kiezen voor Microsoft 365 Business Premium

Ontdek de voordelen waardoor je efficiënter kunt werken.