In juni 2015 heeft Microsoft de productiviteit app ‘Wunderlist’ overgenomen. Microsoft heeft de kennis uit deze app vervolgens gebruikt voor een nieuwe applicatie. Wanneer je al bekend bent met ‘Wunderlist’, dan zul je veel onderdelen herkennen. Met deze blog willen we je wegwijs maken in de online takenlijst van Microsoft.
Wanneer je de applicatie opent, vind je in de linker kolom de slimme lijsten van Microsoft To Do. In deze lijsten verzameld Microsoft taken, die aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit kunnen bijvoorbeeld ‘Mijn dag’, ‘Belangrijk’, ‘Gepland’ of ‘E-mail met vlag’ zijn.
In deze lijst worden alle taken, die je hebt getagged als ‘mijn dagen’, vertoond. Hiermee creëer je een to do lijst voor één dag.
Als een taak extra belangrijk is, kun je deze een ster geven. Door deze markering wordt de taak zichtbaar in deze lijst. Op deze manier worden alle belangrijke zaken gegroepeerd in één overzicht.
Taken met een einddatum worden weergegeven in de lijst ‘Gepland’. Wil je snel een overzicht van alle geplande taken? Dan kun hier het beste kijken.
Microsoft To Do geeft ook de mogelijkheid om taken aan collega’s toe te kennen. Andersom kunnen zij ook taken aan jou geven. Deze taken worden weergegeven in de lijst ‘Toegewezen aan mij’.
Deze lijst kun je optioneel in- of uitschakelen. Wanneer je ervoor kiest om deze optie in te schakelen, dan worden alle e-mails met een vlag uit Outlook in deze lijst getoond. Als er gebruik wordt gemaakt van een vlag met einddatum, dan wordt de gevlagde mail ook als geplande taak vertoond in de lijst ‘Gepland’.
De lijst met taken is een standaard lijst van Microsoft To Do. Hier worden alle taken, die niet in een aparte lijst zijn geplaatst, gepresenteerd. Daarnaast zijn alle taken uit de standaard takenlijst van Outlook hier ook zichtbaar.
Microsoft To Do geeft je de mogelijkheid om zelf lijsten te maken. Hier komen alleen de taken in te staan die je zelf in de betreffende lijst plaatst. Op het moment dat de voorwaarden van een taak uit je eigen lijst voldoet aan één van de voorwaarde uit de slimme lijsten, dan wordt de taak ook weergegeven in een slimme lijst.
Klik voor het maken van een nieuwe lijst op de ‘+ Nieuwe lijst’ knop, die links onderin je scherm staat. Geef vervolgens een naam aan de lijst. Om je lijsten overzichtelijk te houden, kun je ook iconen toevoegen aan de titel van de lijst.
Om niet te verzanden in alle lijsten kun je ze groeperen. Zo is het mogelijk om lijsten, die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp, onder te brengen in één groep. Het toevoegen van een groep kun je doen door op de knop, rechtsonder in de lijsten kolom, te klikken. Na het aanmaken van de nieuwe groep kun je de gewenste lijsten hierheen slepen.
Heb je de Microsoft To Do app ingedeeld zoals jij wilt? Dan kun je nu aan de slag met het maken van taken. Ook het toevoegen van to do’s is erg eenvoudig. Klik op de lijst, waarin je een nieuwe taak wilt maken, en klik vervolgens op de knop ‘Taak toevoegen’. Geef de taak een naam en druk op ‘Enter’. De taak is nu aangemaakt. Rechts in de titelbalk van de nieuwe taak, zijn direct een aantal opties beschikbaar:
Nadat je een taak hebt aangemaakt, zijn er nog een aantal opties:
Microsoft To Do heeft dus een heleboel opties, die je helpen om jouw taken bij te houden en te managen. Het gebruik van de juist tool helpt je om structuur te krijgen en productiever te werken. Ga jij de Microsoft To Do app gebruiken om je dag te organiseren?